جدیرترین اخبار :
  • همه موظف به ارائه خدمات به سرمایه گذاران هستیم مناطق آزاد جای جذب سرمایه و بویژه جذب سرمایه گذاری خارجی است
  • تمدن سازی و آبادانی سواحل مَکُران در دستور کار است
  • توسط معاون اول رییس جمهور؛ تصویب‌نامه مجوز ورود خودروهای نو به مناطق آزاد ابلاغ شد
  • گزارش اقدامات مناطق آزاد در توسعه اقتصاد دریا محور
  • بازدید دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
توافقنامه ترانزیتی جنوب شرق کشور اجرایی شد

چابهار؛ بهارستان سرمایه گذاری

اقتصادی | تاریخ خبر : 97/08/02 | تعداد بازید :2782
توافقنامه سه‌جانبه ترانزیتی چابهار خردادماه سال 95 میان رؤسای جمهور ایران و افغانستان و نخست‌وزیر هند به امضا رسید و دبیرخانه دائمی آن با موافقت طرفین در ایران قرار گرفت. هدف از امضای این توافقنامه ایجاد دالان ترانزیتی و اتصال هند به چابهار و افغانستان و اتصال هر سه کشور به قفقاز و شرق اروپا بود. امنیت، ثبات و توسعه منطقه نیز هدف مهم دیگر موافقتنامه بود.

با امضای این توافق دو کشور هند و افغانستان آن را بسرعت در کشورشان به تصویب رساندند اما تصویب آن در ایران حدود یک سال و نیم زمان برد تا اینکه در مردادماه با تصویب مجلس، رئیس جمهوری آن را ابلاغ کرد. بر اساس مفاد توافق، 3 ماه بعد از تصویب 3 کشور، نخستین نشست اجرایی‌سازی آن باید برگزار شود و به همین خاطر این نشست روز گذشته با حضور مقامات دیگر کشورها در ایران برگزار شد. با عملیاتی شدن این موافقتنامه، در دو ماه آینده، تجار ایرانی، هندی و افغان با هزینه کمتری کالا‌های خود را در این کریدور جابه جا می‌کنند.
چابهار دومین مسیر مهم بعد از تنگه هرمز
عبدلله جعفری، رئیس اداره توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص تصمیم گیری‌های نخستین نشست سه جانبه توافقنامه چابهار گفت: ایران، هند و افغانستان با تشکیل کارگروه پیگیری مشکلات اجرایی مسیر ترانزیتی منطقه موافقت کردند به این ترتیب هر کشور با تشکیل این کارگروه مشکلات و راهکارها را بررسی می‌کنند و در نشست 2 ماه آینده که آن هم به میزبانی ایران خواهد بود، مشکلات را مطرح می‌کنند. جعفری گفت: کارگروه مثلاً بررسی می‌کند باری که قرار است از هند به چابهار و سپس به افغانستان برود چه مشکلاتی دارد و راه حل آن چیست؟ مسیر ترانزیتی چابهار البته در انتظار نشست اجرایی نمانده و سال گذشته 30 هزار تن گندم از هند در چابهار تخلیه و از آنجا به افغانستان حمل شد. با حمل این بار مشخص شد این مسیر غلتک روانی ندارد و نیاز به توسعه بیشتر دارد. رئیس اداره توافقنامه‌های بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: البته مسیر چابهار مسیری یک طرفه از هند به ایران و افغانستان نیست و در مسیر برعکس نیز بار منتقل می‌شود و در حال حاضر 6 هزار تن انار از افغانستان به هند در حال ترانزیت است. او در خصوص تحریم‌ها و تأثیر آن به کند شدن روند توسعه مسیر گفت: این مسیر برای هند و افغانستان نیز اهمیت زیادی دارد و حضور چند مقام از هر دو کشور در نشست تهران این موضوع را تأیید می‌کند. بعد از تنگه هرمز بندر چابهار دومین مسیر مهم برای ایران بویژه در زمان تحریم‌ها است چون چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است.
آغاز فعالیت اپراتور هندی در بندر چابهار از ۲ هفته آینده
 محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، در حاشیه نشست شورای هماهنگی اجرایی‌سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار گفت: سه کشور هند، افغانستان و ایران نقش مؤثری در اجرای موافقتنامه چابهار دارند. تا دو هفته آینده شرکت هندی بهره‌برداری موقت از بندر چابهار را آغاز می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با سرمایه‌گذاری‌های بعدی شرکت هندی IPGL شاهد افزایش مبادله کالا بین سه کشور خواهیم بود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مهم ما استفاده از پتانسیل سه کشور برای توسعه صادرات است.

 

روزنامه ایران - سهیلا یادگاری

آرشیو اخبار

سامانه پیامکی و ایمیل